26 okt Koen Vanmechelen zorgt voor een ‘Cosmopolitan Renaissance in Cultuurcentrum Scharpoord te Knokke-Heist.
Inderdaad met een grote overzichtstentoonstelling, met vooral veel nieuwe werken palmt de ‘Limburger -Wereldburger’ de mondaine badstad in. Niet voor niets na 2 jaar Corona en zeker niet zomaar in Knokke. Alhoewel, Koens moeder is afkomstig van hier. En de curator, kunstcriticus Jo Coucke, vond dat het na 18 jaar museale afwezigheid in ons land, het publiek dringend terug moet kennismaken met Vanmechelen, die meer merites aan het opbouwen is in het buitenland.getuige hiervan zijn recente tentoonstelling in Firenze en binnenkort is deze nieuwe tentoonstelling ook te zien in Cuba. Al moeten we stellen dat Watou afgelopen jaar en ook zijn permanente landartinstallatie CWRM in Ieper bij veel mensen is blijven hangen.
Kantelmoment
Soit, Coucke stelde terecht dat Knokke een aantrekkingspool is voor kunstenaars, getuige 100 galerijen, kunst in openbare ruimte en vooral het baanbrekende dat vanuit hier wordt losgelaten op een breed publiek. “ Vanmechelen maakt een omslag van plastische naar sociaal-geëngageerde kunst. Dat merk je al bij de inkom van het Cultuurcentrum waar het ‘Walking Eg’ je opwacht. Hoe moet de mens duurzaam samen- en verder leven met respect voor omgeving, voor dieren en planten. Met oog voor diversiteit en hybridiciteit, waarbij de kunstenaar projecten, boerderijen, diersoorten en stichtingen laat samensmelten tot één geheel van kunst, kennis en natuur. Om daarbij grenzen te doorbreken waardoor mens, natuur en kunst tot één geheel verworden. Het is een soort kosmopolitische renaissance, vandaar de titel van de tentoonstelling. Net zoals in de 15e eeuw er een totale kanteling plaatsvond verandert momenteel ook weer onze wereld. Denk aan de communicatie, de IT – en technologie. Kunst gaat daarbij hand in hand met wetenschap, met gynetica en dergelijke meer, “ zegt Coucke.
Out-of-the-box
En dus ontvouwt Koen Vanmechelen in Knokke-Heist een ‘out-of-the-box’ tentoonstelling die je in zijn totaliteit moet ervaren. De expo omvat naast tekeningen, schilderijen, sculpturen, installaties en video’s ook performances, lezingen en zgn. ‘crossovers’. Daarbij gaat het telkens over de relatie mens en dier, spiritualiteit en identiteit, mensen- en dierenrechten. “ In feite gaat het over Vanmechelen en zijn liefde voor het leven waar ter wereld. Een leven dat onder druk staat,” luidt het.
“ Kunst is voor mij verleiding. Mijn werk landt hier goed in Knokke-Heist. Ik verwijs dan naar projecten in het Zwin met de ooievaars. Ik denk aan de samenwerking met de Academie waar kunstenaars worden gevormd. Dit leidt tot nieuwe ideeën, inzichten, versmeltingen en connecties. Ik tast nieuwe grenzen af, waardoor een kosmopolitische renaissance ontstaat,” herhaalt Vanmechelen.
Een nieuwe wereld
‘Cosmopolitan Renaissance ‘ brengt je naar een andere wereld met ingrediënten voor de toekomst. We gaan voor de zgn. ‘hybriditicy’, aldus de kunstenaar. Dat betekent aandacht voor aspecten als bioculturele diversiteit, duurzaamheid en andere begrippen die nodig zijn om morgen een nieuwe samenleving kunnen te bouwen. Op die manier nemen wij als kunstenaars deel aan het debat van morgen, aldus Vanmechelen.
Daarbij verwijst hij naar de Uomo Universalis van de Renaissance, die destijds ook al kennis met verbeelding verbond. Er is dus niet gefocust op 1 expressievorm, maar veeleer op een breed palet van plastisch, ruimtelijk materiaal. En dat in thema’s als fertiliteit, survival, hybride evolutie of lokaal versus globaal. “ Omdat de toekomst afhangt van wat wij al dan niet van het verleden onthouden,” besluit Vanmechelen.
Praktisch:
Koen Vanmechelen
Cosmopolitan Renaissance
29 oktober tot met 15 januari 2023
Cultuurcentrum Scharpoord Knokke-Heist
Curator: Jo Coucke
www.knokke-heist.be/koenvanmechelen
Noteer ook: The Walking Egg in de Scharpoord tuin, de beelden op het dak, het gigantisch ei ‘In Between’ op de Zeedijk bij het Grand Casino en tal van performances zoals in de Margrittezaalvan het Casino (12.11) en een duolezing met Dirk Draulants in het Zwinmuseum (19.11). Tot slot: vergeet de circustent niet achter het CC en niet in het minst de dromedarissen, die door hun dubbel immuunsysteem, symbool staan voor de mens die zich telkens weer weet aan te passen en denkt zo te kunnen omgaan met zijn omgeving.
Perscontact: Micha Pycke micha@clubparadis.be
Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen