Expo Titanic, The Artifact Exhibition:
66378
post-template-default,single,single-post,postid-66378,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Expo Titanic, The Artifact Exhibition:

Expo Titanic, The Artifact Exhibition:

echte voorwerpen en authentieke verhalen

Het verhaal van de Titanic, het meest luxueuze en technologische geavanceerde schip van haar tijd, is iedereen bekend. Op 14 april 1912 kwam het schip in aanvaring met een ijsberg en verdween het onder het wateroppervlak met bijna 1500 slachtoffers als gevolg. De tentoonstelling in Tour & Taxis te Brussel brengt, meer dan een eeuw later, een eerbetoon aan de tragedie die in het collectieve geheugen nog steeds nazindert.

‘Titanic The Artifact Exhibition’ is een educatieve tentoonstelling voor het hele gezin en focust zich op de aangrijpende verhalen van de reizigers aan boord. Bereid je voor op een reis terug in de tijd om de geschiedenis van de Titanic te ontdekken, van de constructie, over het leven aan boord, tot het zinken en de missie om voorwerpen te recupereren. De expo was eerder al eens te zien in Parijs, maar krijgt voor deze uitgave aan aangepast jasje. Als bezoeker kruip je in de huid van de passagiers aan boord en bekijk je het mythische verhaal vanuit een ander perspectief. Je gaat best op pad met een audiogids voor extra beleving, al valt er heel wat te lezen op de tweetalige panelen. Verdeeld over 10 ruimtes, goed voor 2000 vierkante meter expo-oppervlakte zul je zo’n 260 authentieke relicten passeren die je een perfect beeld schetsen van het leven aan boord. Naast de  goed geconserveerde voorwerpen, opgedoken uit het wrak door het team van Paul-Henri Nargeolet zorgen foto’s, video’s en de reconstructie van het interieur van het schip voor een apart gevoel. Vooral de aangrijpende verhalen van de passagiers aan boord vormen een aparte perceptie.

1e klas suite

Authentieke relicten

De voorwerpen gemaakt van diverse materialen als papier, hout, metaal, keramiek of leer hebben alle conserveringstechnieken doorstaan, waarbij ontzilting, drogen, bescherming en onderhoud correct zijn toegepast om zoveel mogelijk materiaal van de collectie te behouden. Dat geldt niet voor het schip zelf helaas, want dat wordt langzaam verteerd door ijzer vretende microben. Wetenschappers voorspellen dat het schip tussen de 40 jaar en de 90 jaar vanaf nu implodeert. Door de geborgen voorwerpen van de Titanic zal de herinnering echter aan dit legendarische lijnschip behouden blijven.

Onzinkbaar

Videofragment

De RMS Titanic ligt op 4 kilometer onder het oceaanoppervlak. Een duik naar het schip duurt tussen de 12 en 15 uur en blijft een riskante onderneming, zoals intussen iedereen wel weet. Het schip ging op 15 april 1912 verloren ofschoon het als ‘onzinkbaar’ werd beschouwd.  Zo’n 15000 man werkten aan de romp en de interne structuur. En scheepsbouwer Harland & Wolff gebruikten voor die tijd innovatieve technieken zoals klinknagels, waterdichte schotten, op afstand bedienbare deuren. Het mocht allemaal niet baten.  Het ging om 02.20 uur verloren nadat het een ijsberg raakte. Pas op 1 september 1985 werd het wrak ontdekt, 73 jaar lang lag ze verdwaald en alleen op grote diepte in de ijskoude wateren van de Atlantische Oceaan, waar de druk hoger is dan 400 bar.

Edwardiaanse klassencultuur

3e klasse

De Titanic is ook het verhaal van klassenverschil, van sociale spanning in Europa en migratie naar de V.S. In de 1e klas genoten vooral industriëlen van de beste luxueuze hutten, salonsuites, lounges en accomodaties als squash, fitness, Turks bad of zwembad. Er waren 3 liften aan boord. De 2e klas had het ook goed en bestond voornamelijk uit zakenmensen, de clerus en middenklasse, onderwijzers en chauffeurs. De hutten waren goed uitgerust en er waren eetzalen en men beschikte over een bibliotheek. In 3e klas, waar voornamelijk emigranten verbleven, ging het er allemaal veel eenvoudiger aan toe, al kende men er toch iets meer comfort dan op andere passagiersschepen. Denk aan een echte matras in plaats van stro en er was zelfs inpandig sanitair met badkamer, waar men zich één keer per week kon wassen. Nog een vergelijk: een ticket voor 3e klas kostte toen 40 dollar, voor de 1e klas legde je 4500 dollar neer! Bij de opvarenden ook 27 Belgen. Sommigen werkten aan boord, zoals een Luikse violist en een oppoetser van tafelzilver. Maar er waren ook drie studenten aan boord, met een ticket geschonken door meester Preneel uit Westrozebeke, opdat ze in de V.S. een beter leven zouden leiden. Of de familie Impe, die letterlijk have en goed verkocht om zich een ticket aan te schaffen. Hun verhalen kun je lezen en tekenen de tragedie van de overtocht.

Persoonlijke bezittingen

Schoenen

Net zoals de verhalen van bv Adolphe Saalfeld, een verkoper van parfums die in New York en de grote steden zijn reukwaar wilde slijten. Er werden 62 flesjes teruggevonden, alle geuren waren nog intact! En nog: de bezittingen van Edgar Samuel Andrew, een 2e klaspassagier die naar de bruiloft van zijn broer op weg was. Door een mijnwerkersstaking werd hij omgeboekt naar de Titanic. Zoals nog anderen. Ze kwamen nooit aan. En wat te denken van het verhaal over Irwin Howard. Het zou de laatste etappe van zijn wereldreis worden. Zou, want Howard werd gekidnapt. Zijn bezitting werden ingecheckt, maar hij raakte nooit aan boord. Toen hij later wist te ontsnappen aan zijn ontvoerders in Egypte vernam hij welk noodlot hij ontsprongen was! Het zijn deze en andere verslagen die deze tentoonstelling zo boeiend maken.

Kijkkastjes

Reddingssloepen

Het relaas van de sloepen leest nog steeds als een actueel gegeven. Er moesten 32 reddingssloepen aan boord zijn, goed voor 1900 passagiers. Maar dat cijfer werd teruggebracht tot 20! En dat omwille van zgn. economische redenen. Want met 20 bootjes voldeed men ook aan de wettelijke voorschriften. De tragedie daar nog eens bovenop: slechts 2 reddingsboten bleken vol te hebben gezeten. Zo wachtten tal van mensen het zeemansgraf.

Praktisch

Overzicht expo scheepsromp

Open van di-zo, voor meer info: www.titanicexpo.be . Duur: 1 uur en 15 minuten. Locatie: Tour & Taxis, Havenlaan 86C, Brussel. Combiticket i.s.m. NMBS, gratis pendelbus vanaf Brussel Noord. Toegankelijk voor alle leeftijden, ook voor andersvaliden.  Perscontact: Amanda Ramaekers via amanda@speakupcommunications.be

 

Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen