Duitse Tiger II keert na 80 jaar terug naar Bastogne
68603
post-template-default,single,single-post,postid-68603,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Duitse Tiger II keert na 80 jaar terug naar Bastogne

Duitse Tiger II keert na 80 jaar terug naar Bastogne

Op 14 en 15 december herdenkt Bastogne de 80e verjaardag van het Ardennenoffensief.  Blikvanger van de herdenking is de iconische Königstiger, een Duitse tank van 70 ton.  De Tiger II zal tijdens het Nuts Weekend een rit maken op het domein van Bastogne Barracks waar hij tot eind januari zal tentoongesteld worden in de nieuw tentoonstellingshallen.

Monstertank

De Tiger II kwam op 5 december vanuit het Armored Museum in Saumur aan in Bastogne Baracks.  Deze Duitse tank is nog uitgerust met zijn originele motor waardoor hij wereldwijd de laatst rijdende tank van dit type is.  Tijdens de Tweede Wereldoorlog waren er tussen de 120 en 150 van dit type tanks actief.  Het merendeel ervan werd ingezet door de Peipergroep op de noordelijke flank van het front.  Na de campagne in Normandië  werd de Tiger II ingezet in de regio van Stavelot en La Gleize en in de winter van 44-45 in Bastogne.

De Tiger II was een mechanisch monster waar iedereen bang voor was.  ‘De Tiger II is meer dan 3,50 m breed, 3,50 m hoog en weegt 70 ton.  Het pantser aan de voorkant hield bijna alle munitie van die tijd tegen en het had een zeer efficiënt kanon.  Daardoor was het erg moeilijk voor de geallieerde voertuigen om de Tiger II tegen te houden’ zegt Alexandre Chenaux, werkplaatsmanager van het Armored Museum van Saumur.

Zwaktes

‘De Tiger II is wel de krachtigste tank van die tijd, maar niet geschikt voor de heuvelachtige wegen en de meeste bruggen in de Ardennen.  Daardoor was het ook moeilijker om dorpen aan te vallen.  Door gebrek aan een brug moest Kampfgruppe Peiper vaak  voertuigen achterlaten.  Een andere zwakte was een tekort aan goed opgeleide bemanningen’ legt Pierre Muller, collectiemanager van het War Heritage Institute uit.
Nog een zwak punt van de Tiger II is dat hij bijna 1 liter brandstof nodig had om slechts 200 meter af te leggen.  Daardoor had hij, in tegenstelling met de Amerikaanse troepen, een beperkte autonomie.  Bovendien rekenden de Duitsers er tijdens het Ardennenoffensief op dat zij de geallieerde brandstofdepots konden veroveren om de Tigers bij te tanken.  Een misrekening waardoor een groot deel van de tanks zonder brandstof zat en noodgedwongen achtergelaten werd.

Overzicht musea

La Gleize

Eén van die achtergelaten exemplaren van de Tiger II staat ‘als monument’ in de Rue de l’Eglise in La Gleize (Stoumont) in de buurt van het museum December 44 .  Deze Tiger II met nummer 213 werd door de Amerikanen uitgeschakeld tijdens de verdediging van de boerderij van Werimont. Toen de Amerikanen in juli 1945 alle wrakken van het slagveld kwamen opruimen, ruilde de herbergierster mevrouw Jenny Geenen-Dewez de tank voor een fles cognac.  Daardoor bleef de tank bewaard voor het nageslacht.

Praktisch: Het volledig programma van het Nuts Weekend vind je op:  https://bastognebarracks.be/nl/nuts-2024

Tekst en foto’s Rita Goethals

Header de Tiger II met nummer 300, wereldwijd de laatst rijdende Duitse tank van dit type