
12 feb BFTP Studiedag Brussel
Bezoek Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis en Autoworld te Brussel
We gaan – in het hart van het Jubelpark onder de imposante triomfboog door – op zoek naar de ingang van het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis.
Het Jubelpark – bij de Franstalige Brusselaar beter bekend als de Cinquantenaire – heeft zijn bestaan te danken aan koning Leopold II . Hij wilde immers de 50e verjaardag van het koninkrijk België de nodige luister bij zetten. Op het Linthoutplateau, een voormalig militair oefenterrein liet hij verschillende prestigieuze gebouwen optrekken, verbonden door halfronde zuilengangen die aansloten op een monumentale triomfboog . Op die manie wou hij zijn tijdelijk koningschap in monumentale steen vereeuwigen.
In het hart van dat Jubelpark laat het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis , je sinds 1923 genieten meer dan 1000 jaar militaire geschiedenis in de ruimste zin van het woord.
In het legermuseum betreden we meteen de imponerend grote luchtvaarthal waar we ondergedompeld worden in meer dan honderd jaar luchtvaartgeschiedenis: van de eerste ‘vliegende kisten’ uit de Eerste Wereldoorlog tot de F16. We vergapen ons aan de Spitfire, de Tiger Moth, de legendarische Dakota , de vliegboot Schrek, Duitse observatievliegtuigen en Belgische reddinghelikopters. Sommige stukken, zoals de Nieuport 23, uit de Eerste Wereldoorlog zijn bijzonder zeldzaam.
Napoleon
Daarna komt gespreid over een tiental overdadig gestoffeerde zalen het ontstaan van het koninkrijk België en zijn krijgsgeschiedenis aan de beurt, alles netjes chronologisch geordend..
Zo schetst de zaal van het Franse Keizerrijk met Napoleon de aanloop naar het Congres van Wenen in 1815.
De ‘Holland’ zaal behandelt de periode tussen 1815 en 1830 wanneer de vereniging van de Grote Nederlanden werkelijkheid wordt maar na 15 jaar door de Belgische revolutie teniet wordt gedaan. Zo komt het Koninkrijk België tot stand waarvoor een koning gezocht wordt in de Duitse dynastie Saksen-Coburg-Gotha: op 21 juli 1831 legt Leopold I. de eed af als koning van België.
We krijgen een kijk op de vele persoonlijke souvenirs van de eerste twee Belgische koningen. Zowel Leopold I als Leopold II waren opperbevelhebber van het Belgische leger . Ze kregen dan ook elk een aparte vitrine gevuld met talrijke uniformen en persoonlijke bezittingen. Blikvangers zijn het veldbed van Leopold I en de driewieler waarmee koning Leopold II aan het einde van zijn leven op de dijk in Oostende fietste.
De Eerste en Tweede Wereldoorlog krijgen elk een zaal toebedeeld. Je krijgt een defilé van uniformen van de verschillende onderdelen van het leger, inclusief de uitrusting voor operaties in de onder water gezette gebieden tijdens WO I.
Het vervolg brengt een uitvoerig verslag van de twee wereldoorlogen waarin ons klein landje toch een belangrijke rol heeft gespeeld, weliswaar ten koste van veel ellende.
Enkele topstukken zijn de Britse tank Mark IV ’Lodestar III’ of de Duitse uniformjas gedragen door Keizer Wilhelm II.
Ook de marine krijgt een plaatsje. Om de kustlijn en de strategische Schelde te verdedigen, roept koning Leopold I in 1831 een zeemacht in het leven. In 1862 echter wordt de Koninklijke Marine vooral door gebrek aan geld ontbonden. Het is wachten tot 1946 om een gestructureerde Zeemacht te zien verschijnen.
Door de immense hoeveelheid tentoongestelde stukken is de hulp van een gids zeker niet overbodig. Wij hadden geluk. Een pluim voor onze gids: gewezen commandant Pat Van Hoorebeeke die ons niet enkel doorheen een uiterst gevarieerde tentoonstelling gidste maar bovendien onze aandacht op scherp wist te houden door zijn vele anekdotes en verwijzingen naar de actualiteit..
Wie het ervoor over heeft kan na het bezoek bovenop de triomfboog genieten van een panoramisch zicht op onze hoofdstad.
Autoworld
Vooraleer we aan een vrij en individueel bezoek starten in Autoworld, genieten we van een lunch in Brasserie La Bagnole, een leuke plek als pauze. En alvast met een prachtig uitzicht op het museum, de auto’s en het terras.
Autoworld wordt ook wel eens als ‘schatkamer van de geschiedenis van de automobiel’ omschreven. De collectie is gebaseerd op de goed bewaarde verzameling wagens van de familie Mahy, goed voor zo’n 1000 voertuigen. Daarvan staan er 200 in de hall opgesteld. Wij keken vooral uit naar de tijdelijke tentoonstelling rond ‘110 Jaar Maserati’. Het Italiaanse merk dat ‘Gran Turismo’ tot een manier van ‘zijn’ verhief. Meer dan een eeuw geschiedenis van het merk met de drietand komt uitgebreid aan bod in Autoworld. Gewoon de top!
Voor meer info, verwijzen we graag naar
www.legermuseum.be en www.autoworld.be
Tekst: Chris Vercruysse en Anne Marie Jacob – Foto’s: Anne Marie Jacob