Nieuwe Koningin Elisabethzaal geopend
864
post-template-default,single,single-post,postid-864,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Nieuwe Koningin Elisabethzaal geopend

Nieuwe Koningin Elisabethzaal geopend

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

In aanwezigheid van talrijke genodigden waaronder de Vlaamse ministers Sven Gatz (Cultuur) en Ben Weyts (Toerisme) werd op vrijdag 25 november de volledig vernieuwde Koningin Elisabethzaal aan de pers voorgesteld. ‘Vernieuwde’ is een zwakke verwoording voor wat gepresteerd is: het is eerder een volledig nieuw gebouw dat hier neergezet is.
Dit werd ook duidelijk verwoord door Dries Herpoelaert, directeur van Zoo Antwerpen en Joost Maegerman, intendant van deFilharmonie. Hierna kwamen ook de beide ministers aan het woord.

De eerste concertzaal maakte deel uit van het Feestzalencomplex van de ZOO en werd in 1897 gebouwd. Het brandde uit in 1947. De tweede concertzaal werd in 1959 gebouwd met elementen van Expo ’58. In 2011 kiest ZOO Antwerpen om de Koningin Elisabethzaal opnieuw te bouwen en dus niet voor renovatie. Architectenbureau Ian Simpson uit Manchester wint de ontwerpwedstrijd die de ZOO hiervoor uitschreef.

Oorspronkelijk ging men uit van een grondige renovatie van de bestaande Elisabethzaal. Na uitgebreide studies en overleg is echter gekozen voor een volledige nieuwbouw. De prachtige gevel bleef natuurlijk bewaard en de historisch waardevolle delen in het inwendige werden weer zichtbaar gemaakt en in het ontwerp geïntegreerd. De historische zalen van ZOO Antwerpen zoals de Marmeren Zaal, Wintertuin, Darwin- en Verlatzaal zijn geïntegreerd in het nieuwe complex.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

De Koningin Elisabethzaal kreeg een hoge score voor akoestiek. Internationaal gereputeerd expert, Larry Kirkegaard uit Chicago geeft de zaal een 10+ op 10 voor haar akoestiek. Hij kwam naar Antwerpen om onder meer de nagalmtijd (de respons van de zaal) te meten. In de oude zaal werd 6/10 gescoord en nu dus de verbluffende 10+ op 10. “De akoestiek van de Koningin Elisabethzaal overtreft onze hoogste verwachtingen. Ik heb muzikanten met tranen in hun ogen gezien na het spelen van de eerste noten”, aldus Kirkegaard.

Deze resultaten zijn te danken aan het ideale volume van de zaal. Het geluid resoneert volmaakt. De zaal is smaller, dieper en hoger dan voorheen. De verhoudingen (geometrie) zijn aangepast en gingen van het vroegere hoefijzer- naar het schoendoosmodel. De afwezigheid van een vast proscenium (voortoneel) vermijdt klankverlies. Massieve zaalwanden in beton isoleren het geluid. Bovendien werden zowel de ruimte als alle technische installaties afgeschermd volgens het box-in-box principe (een extra bouwschil binnen een bestaand gebouw). Volmaakte afwerkingslagen zoals houten wanden, parketvloeren, een metalen plafond bekleed met akoestische matten en een stoffen stoelbekleding zorgen voor de juiste reflectie en absorptie van het geluid. Aan het plafond zijn beweegbare reflectoren bevestigd die het geluid projecteren. Deze kunnen verplaatst worden in functie van de voorstelling. Zo geniet je vanaf elke plaats (ook de balkons) van perfecte geluidsontvangst.

We konden alvast uitkijken naar de officiële opening in aanwezigheid van koningin Mathilde op zaterdag 26 november.
Niet voor publicatie:
Perscontacten: Lies Gilis – lies@beculture.be
Ilse Segers – Ilse.Segers@kmda.org
Auteur: André Maes